Czy wiesz, że:
- Dysleksja dotyczy dziś 30 – 40 procent uczniów polskich szkół.
- Dysleksja to zaburzenie w przetwarzanie informacji przez mózg
- Problemy z czytaniem i pisaniem to tylko objawy a nie istota dysleksji.
- W polskim systemie edukacyjnym dysleksję diagnozuje się najczęściej w IV klasie szkoły podstawowej.
- Terapia dysleksji prowadzona w Poradniach Pedagogicznych skupia się na objawach, czyli problemach z czytaniem i pisaniem, a nie rzeczywistym problemie, czyli zaburzeniach pracy mózgu.
Dysleksję można zdiagnozować rzeczywiście dopiero w wieku, kiedy dziecko umie, a przynajmniej powinno umieć, czytać i pisać. Tymczasem trudności w czytaniu i pisaniu to tylko objaw nieprawidłowej pracy mózgu, którą można diagnozować znacznie wcześniej. U dzieci młodszych nie mówimy o dysleksji, a o zagrożeniu dysleksją.
Dla dobra dziecka diagnoza w kierunku zagrożenia dysleksją powinna być przeprowadzona do 6. roku życia.
Najlepsze efekty daje wczesna terapia. Terapia dysleksji jest możliwa już od najwcześniejszych lat.
Co może Cię zaniepokoić?
Zaobserwuj, czy Twoje dziecka do 3 roku życia wykazywało:
- opóźnienie zaniku odruchów wrodzonych takich jak: odruch Moro, Babińskiego, automatycznego marszu?
- opóźnienie w rozwoju motorycznym dziecka, to znaczy później podnosiło główkę, siadało, wstawało, chodziło, a może nie raczkowało?
- opóźniony rozwój mowy, to znaczy późno gaworzyło, nie wypowiadało prostych zdań w 2. roku życia, ma wady wymowy?
- brak koordynacji ruchów podczas chodzenia i biegania, niechęć do jazdy na rowerku, wspinania się, ma kłopoty z ruchami naprzemiennymi?
- niechęć do rysowania, malowania, zajęć manualnych, niezdarność manualna, niechęć do układania klocków, np. wieży.?
- ukończyło 4 rok życia i nadal nie ma ustalonej dominującej strony ciała? Dziecko powinno być zdecydowanie praworęczne lub zdecydowanie leworęczne – to dookreślenie strony dominującej powinno zakończyć się w 4 roku życia dziecka.
Zaobserwuj też, czy Twoje dziecko po ukończeniu 4 roku:
- prawidłowo trzyma łyżkę, widelec, nożyczki, kredki
- pamięta imiona koleżanek i kolegów
- rozumie mowę w hałasie
- potrafi opowiedzieć treść czytanej bajki lub oglądanego filmu
Jeśli zaobserwowałeś/aś u swojego dziecka jedno lub kilka z powyższych zachowań, warto przeprowadzić wczesną diagnozę w kierunku zagrożenia dysleksją i jak najszybciej rozważyć rozpoczęcie terapii.
Jedną z metod skutecznych w terapii dysleksji jest terapia Techniką Bowena. Technika Bowena znana jest od lat 70. XX wieku, w Polsce obecna jest od 5 lat. Jest to terapia, która oddziałuje na ciało i przywraca prawidłowe działanie organizmu w obszarach dotkniętych dysfunkcją.
Jakie efekty przynosi terapia Techniką Bowena:
- Przywraca równowagę w pracy mózgu.
- Eliminuje skutki szoku okołoporodowego u dziecka.
- Podnosi odporność.
- Usuwa zaburzenia w rozwoju fizycznym – skolioza, lordoza, okrągłe plecy, asymetria budowy ciała, wady zgryzu.
- Reguluje przemianę materii – następuje wzrost apetytu u tzw. niejadków, u dzieci z problemami z układem trawiennym dochodzi do przyspieszenia przemiany materii
- Poprawia działanie wszystkich układów, w tym pokarmowego i nerwowego.
- Poprawia sen.
- Rozładowuje emocje.
- Polepsza koncentrację.
Terapia Bowena w pracy z dziećmi dyslektycznymi ma przywrócić prawidłową pracę mózgu. Terapia Bowena poprawia stan zdrowia w obszarze fizycznym i emocjonalnym i w ten sposób zapewnia prawidłowy rozwój dziecka, także intelektualny. Z doświadczeń terapeutów wiadomo, że terapia przynosi bardzo dobre efekty w terapii nieprawidłowości w rozwoju dzieci, w tym dysleksji.
Ile zabiegów?
Jeden cykl terapeutyczny obejmuje 12 zabiegów wykonywanych raz w tygodniu. Cykl warto powtórzyć 3 razy.
Terapia jest monitorowana testami diagnostycznymi
Terapia dysleksji Techniką Bowena jest monitorowana za pomocą testów diagnostycznych określających ryzyko wystąpienia dysleksji. W trakcie terapii test wykonywany jest 3 razy: przed rozpoczęciem terapii, bezpośrednio po zakończeniu 3-miesięcznego cyklu i 3 miesiące po zakończeniu terapii. Diagnoza jest prowadzona metodą prof. Jagody Cieszyńskiej.
Test sprawdza sprawność w zakresie funkcji:
- wzrokowych,
- słuchowych,
- ruchowych,
- motorycznych,
- lateralizacji,
- orientacji w przestrzeni.
Zapraszam do kontaktu
tel. 733 51 91 91